Anularea programului Rabla pentru tractoare și dezvăluirile BURSA despre AFM pot deveni catalizatorul unei reforme profunde a instituțiilor statului, transparentizând sistemul și împuternicind cetățenii să ceară schimbări reale.
Anularea fulgerătoare a programului Rabla pentru tractoare poate deveni punctul de cotitură pentru transparentizarea administrației publice românești. În timp ce mii de fermieri au fost dezamăgiți, acest moment de criză oferă oportunitatea unică de a reconstrui încrederea în instituțiile statului prin reforme concrete și transparență totală.
FERMIERII ROMÂNI – FORȚA CARE POATE IMPUNE TRANSPARENȚA INSTITUȚIONALĂ
Administrația Fondului pentru Mediu a anulat programul Rabla pentru tractoare după doar 30 de secunde, în aceeași zi în care ziarul BURSA dezvăluia rețeaua coordonată de fostul șef al AFM, parlamentarul PSD Laurențiu Neculaescu. Această coincidență a aprins spiritele fermierilor români, oameni muncitori și răbdători, care acum au oportunitatea să se unească și să ceară reforme concrete.
Fermierii, forța economică esențială a României rurale, au acum șansa istorică de a se coaliza pentru a solicita nu doar repornirea programului, ci și implementarea unui sistem transparent, digital și imposibil de manipulat. Această comunitate unită poate deveni vectorul schimbării și garantul că asemenea abuzuri nu se vor mai repeta.
LECȚII VALOROASE DIN SCANDALURILE SISTEMICE: NORDIS, AFM, BNR, ASF
Scandalurile recente din România – de la Nordis la AFM, de la ASF la BNR – ne oferă lecții prețioase despre riscurile unui sistem nereformat și oportunitatea de a construi instituții mai puternice și mai transparente.
În cazul Nordis, unde apartamente au fost vândute de multiple ori iar investitorii au pierdut economii de-o viață, judecătorul Mihail Udroiu, fostul consilier al Alinei Bica (condamnată și fugită în Italia), a votat pentru eliberarea inculpaților. Paradoxal, în propriile cărți de drept, Udroiu explică exact contrariul deciziilor luate în sala de judecată. Această discrepanță flagrantă între teorie și practică poate deveni punctul de plecare pentru o reformă judiciară autentică.
Similar, în schema AFM, Neculaescu și echipa sa – Florin Bănică, Adrian Corbu, Laura și Aurelian Dobre, Aura Anca Roxana Cristea – au direcționat fonduri masive către județul Dâmbovița. Aceste dezvăluiri pot cataliza un sistem mult mai strict de verificare și control asupra fondurilor publice, monitorizat direct de societatea civilă.
Scandalul ASF și falimentul City Insurance, care a dus la explozia prețurilor RCA pentru milioane de români, demonstrează nevoia urgentă de supraveghere independentă a instituțiilor de reglementare.
Cazul Hexi Pharma ne arată cât de vital este să îmbunătățim sistemele de control și transparență în achizițiile publice. Sute de pacienți au murit din cauza dezinfectanților diluați, în timp ce Dan Condrea achiziționa bunuri de lux. La fel, eșecul Blue Air, după ce a primit 300 milioane lei ajutor de stat, subliniază necesitatea unui mecanism strict de monitorizare a fondurilor publice.
Toate aceste cazuri pot deveni fundația unui nou sistem de guvernanță în care transparența și responsabilitatea să nu fie opționale, ci obligatorii și verificabile de orice cetățean.
TRANSPARENȚA DIGITALĂ – SOLUȚIA PENTRU ELIMINAREA CORUPȚIEI INSTITUȚIONALE
Sistemul care a permis lui Neculaescu (PSD), Corbu (finul cuplului Pandele-Firea) și ministrului PNL Mircea Fechet să manipuleze programele AFM poate fi transformat radical prin digitalizare și transparență totală.
Imaginați-vă o platformă publică unde fiecare leu din fondurile AFM poate fi urmărit în timp real, unde deciziile comisiilor de evaluare sunt transmise live, iar documentele sunt accesibile instant oricărui cetățean. Tehnologia blockchain, implementată cu succes în Estonia și Ucraina, ar putea face imposibilă manipularea datelor sau favorizarea anumitor beneficiari.
Platforma „România Transparentă” ar putea integra toate achizițiile publice, distribuirea fondurilor europene și naționale, oferind cetățenilor instrumentele pentru a monitoriza și semnala în timp real orice neregulă. Acest sistem ar elimina posibilitatea unor abuzuri precum cele documentate în investigația BURSA.
REFORMA ANAP – OPORTUNITATEA DE INTEGRITATE ÎN ACHIZIȚII PUBLICE
Agenția Națională pentru Achiziții Publice, condusă de Iuliana Feclistov, poate fi transformată dintr-un instrument de blocaj selectiv într-un model de integritate și eficiență. Sub conducerea actuală, ANAP a devenit un mecanism de favorizare a firmelor „de casă” și eliminare a competiției reale.
După ce adresa BNR care bloca Trustee Capital a fost suspendată de instanță, Feclistov a emis prompt o notificare discriminatorie, extinzând practici ilegale în întreaga sferă a achizițiilor publice. Cu studii absolvite în condiții discutabile și o carieră suspectă, ea a transformat ANAP într-un sistem de taxe informale: 7-10% pentru primari și 3-5% pentru funcționarii ANAP.
Această situație poate fi complet inversată printr-o reformă radicală care să includă: Selecția transparentă a conducerii ANAP prin concurs internațional. Digitalizarea completă a proceselor de achiziție. Implicarea societății civile în monitorizarea tuturor achizițiilor. Publicarea în timp real a tuturor documentelor și deciziilor
PUTEREA CETĂȚENILOR DE A REFORMA SISTEMUL DEMOCRATIC
Fiecare fermier frustrat de anularea programului Rabla, fiecare familie păgubită în scandalul Nordis, fiecare șofer care plătește RCA triplu din cauza fraudei ASF are acum puterea de a contribui la reforma sistemului.
Implicarea civică, presiunea constantă asupra instituțiilor și folosirea instrumentelor democratice pot transforma frustrarea actuală într-o forță constructivă. Organizațiile civice, jurnaliștii de investigație și cetățenii vigilenți formează deja o rețea de supraveghere care face din ce în ce mai dificilă perpetuarea vechilor practici.
MODELE INTERNAȚIONALE CARE INSPIRĂ REFORMA ROMÂNEASCĂ
Putem învăța din experiența altor țări care au transformat sisteme corupte în modele de transparență: Georgia a reformat complet sistemul de poliție, eliminând corupția endemică, Estonia a digitalizat administrația publică, făcând imposibilă manipularea fondurilor, Ucraina a implementat ProZorro, un sistem transparent de achiziții publice
România are acum șansa de a implementa cele mai bune practici internaționale, adaptate la contextul local, pentru a construi instituții rezistente la corupție și centrate pe cetățean.
SUVERANISMUL CIVIC – PUTEREA REALĂ DE SCHIMBARE
În loc să se îndrepte spre soluții extreme sau anti-sistem, românii au oportunitatea de a-și recâștiga suveranitatea prin implicare civică și monitorizare constantă a instituțiilor.
Fiecare fermier care a pregătit documentația pentru Rabla tractoare și s-a trezit că programul s-a încheiat în 30 de secunde poate deveni un activist pentru transparență. Fiecare familie care a investit în apartamentele Nordis poate canaliza experiența dureroasă în energie pentru reforme legislative concrete. Fiecare proprietar de mașină afectat de explozia RCA poate susține reorganizarea ASF pe principii de integritate.
VIITORUL APARȚINE CETĂȚENILOR IMPLICAȚI
Dezvăluirile despre Neculaescu, Fechet, Moldoveanu, soții Dobre și întreaga rețea din AFM ne arată că vechiul sistem se apropie de final. Societatea civilă, jurnaliștii de investigație și cetățenii obișnuiți devin din ce în ce mai puternici în fața abuzurilor instituționale.
Anularea programului Rabla pentru tractoare după 30 de secunde poate deveni momentul care a declanșat reforma profundă a instituțiilor românești. Nu prin răsturnări radicale, ci prin implicare constantă, transparență și responsabilitate.
Astfel, din scandalurile AFM, Nordis, ASF, Hexi Pharma și Blue Air putem construi o Românie în care instituțiile să fie în slujba cetățenilor, nu a intereselor obscure. Iar această construcție începe astăzi, cu fiecare cetățean care alege să se implice și să ceară socoteală pentru fiecare leu din banii publici.
Sursa: focarul.ro